HOE STEL IK MIJN ZIJSPAN AF?

Waar moet ik op letten als ik zelf mijn zijspan afstel?

Hoe stel ik een zijspan aan de ural of dnepr motor af? Waar moet ik op letten als ik zelf mijn zijspan afstel?

sporing en vlucht ural zijspan

Toespoor.

Heel belangrijk is Het toespoor. Leg 2 rechte latten tegen de wielen en zorg dat het stuur recht staat, meet voor het voorwiel en achter het achterwiel de afstand tussen de latten. De maat voor moet kleiner zijn dan achter, het zijspan moet als het ware linksaf willen.

Hoeveel kleiner?

Dit is volledig afhankelijk van de gewenste snelheid, de vlucht van de motor, de banden en bandenspanning en het gewenste rijgedrag.

25 MM. toespoor is een goede begin waarde, deze afstelling is volledig afhankelijk van de rijtechniek en belasting en zal dus mogelijk iets bijgesteld moeten worden.

Een kleiner toespoor maakt het noodzakelijk om bij hoge snelheid veel ‘Vlucht’ te geven, de motor moet dan dus ver linksom hangen. Dit is niet prettig voor korte rechter bochten.

Vlucht.

De vlucht is het hellen van de motor. De motor moet een halve tot een hele graad van het zijspan af hellen dit is echter volledig afhankelijk van de sporing, het type banden, de bandenspanning, de belading en het gewensde rijgedrag.

Voor een normaal rijgedrag is een halve graad een goede beginwaarde, dat komt ongeveer overeen met een halve centimeter hellen.

Dit is eenvoudig met een loodlijntje van af de bovenste voorvork plaat te controleren, ondanks dat dit een goede basis instelling is. Deze afstelling is volledig afhankelijk van de rijtechniek, belasting, banden en bandenspanning, en zal dus mogelijk iets bijgesteld moeten worden

sporing ural zijspan

Ondanks dat wij de grootst mogelijke zorg dragen voor de correctheid van alle informatie is www.uralonderdelen.nl niet aansprakelijk voor eventuele schade die ontstaat na het gebruik van onze informatie